انتقاد تند شاه‌حسینی از فدراسیون بدمینتون

ملی‌پوش بدمینتون ایران می‌گوید: بدمینتون ایران از حالت ساکن به عقب گرد رسیده و شعار فدراسیون مبنی بر جوانگرایی و استعدادیابی تنها برای خریدن وقت از وزارت ورزش و جوانان است.

 علی شاه حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مسابقات بین‌المللی بدمینتون دهه فجر، اظهار کرد: سطح مسابقات سال 90 از 91 بالاتر بود و مسابقات 91 از 92 بهتر بود. در جدول انفرادی این دوره از مسابقات دو بازیکن قوی وجود داشت و در جدول دو نفره نیز سه تیم بود که نمی‌شد با آنها رقابت کرد و با بقیه تیم‌ها می‌شد رقابت کرد و هیچ شک و شبهه‌ای در آن وجود ندارد. بازیکن اندونزیایی که به مقام نایب قهرمانی رسید دو سال پیش مقابل بازیکن ایرانی شکست خورد، اما اکنون بازیکنان ایران از لحاظ آمادگی بدنی و تکنیکی از شرایط آرمانی خود فاصله دارند.

وی ادامه داد: ما به میزبانی خود در مسابقات دهه فجر می‌توانیم نمره 20 بدهیم، اما بحث فنی و کمیته‌ تیم‌های ملی را به صورت موشکافانه بررسی کنیم، از 20 نمره زیر پنج می‌دهم، زیرا با دو، سه هفته‌ اردو در طول سال نمی‌توان توقع بیش از این داشت. فقط در آن حدی است که در یک مسابقه شرکت کنیم و تمام شود.

شاه حسینی در مورد این که مسئولان فدراسیون می‌گویند ورزشکار حرفه‌ای باید خودش در مسابقات برون مرزی شرکت کند، در حالی که قهرمانان مسابقات دهه فجر اعلام می‌کنند برای حضور در تورنمنت‌های مختلف از سوی فدراسیون کشور خود حمایت مالی می‌شوند، گفت: من به عنوان یک تحصیلکرده در رشته تربیت بدنی و خارج از بحث بازیکن بودن این را می گویم، کسانی که مسئول هسند و این حرف را می‌زنند اگر نمی‌توانند میزها را رها کنند من خودم به شخصه نشان خواهم داد از بازیکنان چطور می‌شود حمایت کرد.

 وی ادامه داد: چندین سال است در حق بزرگسالان احجاف می‌شود، آخرین حضور پر رنگ بدمینتون بازان ایران به سال مسابقات قهرمانی آسیا 2007 بر می‌گردد که برای آن مسابقات به من یک بلیت تا مالزی دادند و خودم با اتوبوس شش – هفت ساعت به کوالالامپور رفتم و بعد به ایران برگشتم که حتی یک نفر هم از من نپرسید چی شد، چه کار کردی؟ من از مشکلات و کمبودهای مالی که وجود دارد اطلاع دارم و می‌دانم این چیزها وجود دارد، اما ما باید با شرایط موجود بهترین برنامه‌ریزی را انجام دهیم.

 ملی‌پوش بدمینتون ایران با اشاره به شعار فدراسیون بدمینتون مبنی بر جوانگرایی و پشتوانه سازی، تصریح کرد: فدراسیون از چهار سال پیش شعار جوانگرایی و استعدادیابی می‌دهد. بنابراین بازیکن 12 ساله الان باید 16- 17 ساله باشد و اکنون خودش را نشان دهد و خارج از این نیست. زمانی که من 16 ساله بودم به همراه آقای بزرگ زاده، قهرمان دو نفره مسابقات شدیم و در آن زمان شرایط حال حاضر و بحث جوانگرایی و استعدادیابی وجود نداشت.

 وی ادامه داد: البته الان از بازیکنان جوان نمی‌توان زیاد توقع داشت، چرا که کم تجربه هستند. اما این شعار فدراسیون که ما جوانگرایی و استعدادیابی می‌کنیم فقط برای خریدن وقت از وزارت ورزش و جوانان است و چیز دیگری در آن وجود ندارد. کسانی که بهترین روزهای بدمینتون را در سال‌های 87 – 88 دیده‌اند الان متاسفند. بازیکنانی که از نظر فنی بهتر از ما نیستند بر روی سکو رفتند. ما نباید فراموش کنیم در آن سال‌ها و در حضور بدمینتون بازان مالزی و هند دو ایرانی به فینال رسیدند. در حال حاضر نیز نباید با اسم کشورها خود را گول بزنیم، چرا که بازیکن هندی در کشور خود هشتم، نهم است و بازیکن اندونزیایی نیز نفر دهم کشور خودش هم نیست. از طرفی فاصله ما با آنها آنقدر نبود، اگر یک سال پیش می‌گفتم بدمینتون ایران ساکن است و بقیه دارند جلو می‌روند اما الان می‌گویم ساکن هم نیستیم، بلکه در حال عقب گرد هستیم.

 وی با اشاره به حضور نداشتن بدمینتون بازهای مطرح ایران در مسابقات دهه فجر به ایسنا گفت: من با 32 سال سن هنوز در هر مسابقه‌ای شرکت می‌کنم، نفر دوم هستم. بنابراین نشان می‌دهد بحث جوانگرایی و استعدادیابی فقط شعار است و تاثیری ندارد. در حال حاضر من سکویی شدم که نفرات دیگر می‌خواهند از من عبور کنند تا به اعتباری برسند. اگر الان در بدمینتون ایستاده‌ام فقط به خاطر عشق به بدمینتون بوده و بحث ملی سودی ندارد.

 وی افزود: در حال حاضر بدمینتون بازان مطرح ایران مثل خردمندی، امید، شهرام کرمی، صدرا صادقی و سپهر ایرانی که برای هر کدام از آنها هزینه‌های مادی و معنوی زیادی شده، دیگر انگیزه‌ای ندارند تا پیراهن ملی را بر تن کنند. فدراسیون اعلام می‌کند بازیکنان با حضور در مسابقات رنکینگ می‌توانند در دهه فجر حضور پیدا کنند، خب این حرف اصولی است، اما اگر بازیکنی مثل خردمندی که با حضورش در مسابقات رنکینگ حتما انتخاب می‌شد، به خودش زحمت نمی‌دهد از گیلان به تهران، زنجان – شیراز برود و سه روز مسابقه دهد تا برای مسابقات دهه فجر انتخاب شود. پس حتما یک جای کار مشکل دارد.

 شاه حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور دوباره بدمینتون بازان ایران در مسابقات بین‌المللی به رقابت‌های دهه فجر منتهی می‌شود یا خیر؟ گفت: سال گذشته بدمینتون بازان ایران فقط در مسابقات ترکیه شرکت کردند، سال قبل آن فقط در مسابقات عراق و دو سال قبل‌تر نیز فقط در مسابقات ترکیه شرکت کردند. آخرین حضور پر رنگ ما در تورنمنت‌های آزاد به سال 2009 و مسابقات بحرین و آفریقای جنوبی برمی‌گردد. از سال 2010 حضور ما در مسابقات بین‌المللی کم رنگ شده که باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم وزارت ورزش و جوانان دستورالعملی داده مبنی بر این که اعزام‌ها فقط به مسابقات قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان معطوف می‌شود و مسابقات آزاد جزو اعزام‌های غیر ضروری است. امیدوارم افراد فنی در فدراسیون مسئولان وزارت ورزش و جوانان را توجیه کنند که ما برای کسب سهمیه حضور در مسابقات جهانی باید حداقل در شش – هفت مسابقه در طول سال شرکت کنیم مانند المپیک و این طور نیست که هر موقع فدراسیون و ما بخواهیم بتوانیم در مسابقات قهرمانی جهان حضور داشته باشیم.

 وی در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که با پایان یافتن مسابقات دهه فجر، بدمینتون هم تعطیل خواهد شد، تصریح کرد: فدراسیون بدمینتون یک هفته‌ در سال غبارروبی و بعد تعطیل می‌شود.

1 نظر

  1. سهرابسهرابsays:

    sallllam valllla chi begam agha ali harfi vas goftan nazasht damesh garm